Historia

XZ on ollut osa suomalaista arkea jo 60 vuotta! Näihin vuosiin mahtuu paljon mukavia muistoja pesuhetkistä perheen parissa. Tutustu vanhojen mainosfilmien siivittämänä XZ:n historiaan eri vuosikymmenillä.

1950-luku

Suurimman kotimaisen hiustenhoitosarjan tarina saa alkunsa XZ-öljyhoidosta yli 50 vuotta sitten.

Nuori aikakauslehden toimittaja Irma Andersin on pitkään etsinyt hiuksilleen sopivaa tuotetta tuloksetta. Kuullessaan, että tietyt luonnonöljyt sopivat hennoille ja katkeileville hiuksille, hän ryhtyy kehittämään itselleen öljyhoitoa. Öljyhoito osoittautuu menestykseksi. Andersin esittelee sen Bernerin Teknokemiallisen osaston johtajalle, joka hienosäätää tuotetta edelleen kemistiryhmänsä kanssa toimittajan tekemän perusreseptin pohjalta.

Öljyhoidon työnimestä XYZ muodostuu tunnettu suomalainen hiustenhoitomerkki XZ. Näin saa alkunsa sarjan ensimmäinen tuote XZ-öljyhoito, joka kuuluu edelleen Suomen suosituimpien erikoishoitojen joukkoon.

1950-luvun XZ-tuotteet:

  • XZ-öljyhoito

1960-luku

Ihmeaine muovi ja elintason kohoaminen synnyttävät monta designklassikkoa, kuten Eero Aarnion Pallotuolin. Uudet muodot ja materiaalit innoittavat luomaan muovisen XZ-pallopullon. Vuosikymmenen loppupuolella pitkään vallinnut hattumuoti alkaa väistyä, ja kampauksiin panostetaan yhä enemmän. Muutos näkyy myös XZ-sarjan tuotetarjonnan monipuolistumisena. Tupeerausten ja muhkeiden pallokampausten luomista helpottavat uusi hiuskiinne ja kampausneste.

1960-luvun XZ-tuotteet:

  • XZ-shampoot pallopulloissa - normaali-, matka- ja perhepakkaus
  • XZ-hiusvoide
  • XZ-hiusvesi
  • XZ-hiuskiinteet ja kampausneste
  • XZ-hiusravinne

1970-luku

1970-luvulla XZ-tuotevalikoima laajentuu koko perheen tarpeisiin, kun ensimmäinen mansikantuoksuinen lastenshampoo lanseerataan. Hiuksia hoidetaan nyt uusilla, mielenkiintoisilla raaka-aineilla, kuten mantelilla ja yrteillä. Hiusbalsamin tuominen markkinoille mullista hiustenhoitoa; nyt opitaan, että hiuksia tulisi myös hoitaa pesun yhteydessä. Uusi pullomalli korvaa pallopullon vuosikymmenen puolivälissä.

1970-luvun XZ-tuotteet:

  • XZ-terapiatuotteet: hilseshampoo, öljyhoitoshampoo
  • XZ-manteliöljyshampoo, mansikkashampoo ja yrttishampoo
  • XZ-balsamit

1980-luku

1980-luvulla vallitsee permanenttien ja kreppien kulta-aika. XZ lanseeraa ajan henkeen sopivia muotoilutuotteita, kuten muotovaahdon, hiusgeelin ja muotoiluvoiteen. Näyttävän lopputuloksen lisäksi hiustuotteilta odotetaan nyt yhä enemmän hoitavuutta.

1980-luvun XZ-tuotteet:

  • XZ-muotoilusuihke, geeli, muotovaahdot, muotoiluvoide
  • XZ-vehnänalkioshampoo, tervashampoo
  • XZ-hilsehoito
  • XZ-kuntohoito

1990-luku

Hiustenhoitotuotteissa XZ toimi edelläkävijänä lanseeraamalla 1990-luvulla sisäisesti nautittavat hiustenhoitotabletit. Hiuksille tarjotaan entistä tehokkaampaa kosteuttavalla XZ-tehohoidolla.

1990-luvun XZ-tuotteet:

  • XZ-tehohoito
  • XZ-hiustenhoitotabletit

2000-luku

Luonnollisuuden ja hyvinvoinnin trendit alkavat näkyä hiustenhoidossa. XZ-tuotteisiin ilmestyy uusia, luontoon pohjaavia tehoaineita, kuten tervaa, tyrniöljyä, hunajaa ja ksylitolia. Muumimeikko, Niiskuneiti ja Pikku Myy ilmestyvät piristämään pienten lasten hiustenpesuhetkiä osana suosittua Muumi-hiustenhoitosarjaa. XZ-hiustenhoitosarja juhlii 50-vuotisjuhlaansa suurimpana kotimaisena hiustenhoitosarjana. XZ astuu uudelle vuosikymmenelle ylpeänä kotimaisuudestaan ja suomalaisesta osaamisestaan. Etiketissä oleva avainlippu kertoo XZ-tuotteiden alkuperästä Heinävedellä.

2000-luvun XZ-tuotteet:

  • XZ-miestenshampoo
  • XZ-Muumi -lastenshampoot ja selvityssuihke
  • XZ-hoitosuihke
  • XZ-tyrniöljyhoito
  • XZ Terva -shampoo
  • XZ Xylitol -shampoo, -hoitoaine ja tehohoito

2010-luku

Vuonna 2014 XZ täyttää 60 vuotta. Uudet, entistä herkullisemmat maut ja tuoksut löytävät tiensä XZ-hiustenhoitotuotteisiin. Inspiraatiota haetaan hedelmien, marjojen ja muiden syötävien herkkujen makumaailmoista. Uusissa hiustenhoitotuotteissa tuoksuu sitruuna ja limetti, kirpeä karpalo, sekä suussa sulava maitokahvi, vanilja, suklaa ja kinuski. Luonnontuotteiden trendi jatkuu, ja uusin tehoaine omenaviinietikka pitää suomalaisten hiukset kirkkaina. Lastenkirjoista ja -elokuvista tuttu Risto Räppääjä seikkailee lastenshampoissa suosittujen muumihahmojen rinnalla. XZ ilahduttaa myös suomalaisten olohuoneissa 2010-luvun Kuorosodan ja Vain Elämää -katsojamenestyksien yhteistyökumppanina.

2010-luvun XZ-tuotteet:

  • XZ Volume -hiuskiinne, muoitoilusuihke, lämpöseerumi
  • XZ Sitruuna Hunaja
  • XZ Risto Räppääjä ja Nelli Nuudelipää -lastenshampoot
  • XZ Aito Omena -shampoo
  • XZ Vanilla Café
  • XZ Terva -shampoo